Saturday, December 17, 2011

Rupanya Pelajar yang hilang itu.....



Pelajar yang ditaja PETRONAS untuk belajar di Ireland yang dengar nye hilang itu sebenarnya bukan hilang tapi beliau "menghilangkan" diri bagi mengelak kan dari diketahui oleh pihak keluarga apa sebenarnya yang terjadi pada beliau....mungkin tak nak keluarganya malu dengan perkara yang telah dilakukan beliau. Namun ...ish saya kalau nak komen panjang panjang pun susah..sebab diri sendiri pun banyak yang kurang. 25 kali saya fikir untuk menulis Entri yang ini....

Macam ni je la..setiap individu ada kehendak masing masing, baik dan buruk sendiri tanggung, tapi nilailah sesuatu tindakkan yang ingin diambil itu sebijak bijak nya..fikirkan lah soal keluarga..mana yang masih ada ibu dan ayah tu fikirkanlah air muka diorang, maruah diorang... Boleh nak buat benda yang tak senonoh ( bukan saya mengalak kan) tapi buat lah dimana hanya korang saja yang tahu... Jadi dengan ini maruah keluarga masih lagi terjaga.. Saya ni kalau diikutkan ish.. banyak nye anasir anasir jahat yang saya nak buat ( walau pun ada sebahagian nya saya dah buat...saya buat senyap senyap hahahahahaha ....jeng .... jeng....jeng) dan kalau boleh saya nak buat terang terang..tapi tu la bila fikirkan emak kat Malaysia...hmmmm terus terbantut ( kalau buat pun saya buat senyap senyap lagi..jeng...jeng...jeng...hahahahaha) 

Apa apa pun masing masing dah besar panjang dan lagi educated dari saya yang keji ini...jadi mereka bisa untuk berfikir baik, busuknya sesuatu perkara itu..macam saya cakap awal awal tadi..nak cakap pun susah sebab saya sendiri ni pun tak perfect..kita tak tahu mungkin mamat yang dalam gambar itu dihujung nyawa nya nanti dia berubah dan bertaubat..dan ditempat kan bersama sama golongan mukminin kan? Kita sendiri pun tak tahu...kan? jadi tak boleh lah kita nak menilai sesuatu yang baik dan buruk individu itu , sedang kan perkara yang sama juga kita lakukan...saya yang tak perfect ini terlalu la banyak benda benda nakal yang dah saya buat dan masih buat...cuma saya masih belum ada perasaan bangga untuk mewar warkan satu dunia.... Apa apa pun kita cuma manusia biasa yang tak lari dari melakukan kesilapan didunia yang fana ini. Baik dan buruk itu seseorang hamba itu, biar lah cuma Tuhan saja yang menilai nya..kerna itu bukan lah tugas kita manusia biasa untuk melakukanya...

Konklusi yang cuba saya sampaikan disini adalah...buat la apa pun yang korang telah fikirkan baik buruknya dan jika perkara yang ingin dilakukan itu agak membatasi norma norma biasa dari segi budaya , agama dan bangsa kita buat la dimana cuma korang saja yang tahu supaya beban malu itu tidak ditanggung oleh keluarga, agama, bangsa dan negara korang...itu aje yang saya nak sampaikan melalui entri kali ini..

No comments: