Monday, December 26, 2011

My dua kupang thought


http://alditta.blogspot.com/2011/12/shampoo-theft-jailed-2-yearswhile.html

Masih lagi sepi ditempat kerja..bosan tahap gampang slowly slowly nak duduk sama, saya check list blog blog kegemaran saya, akhirnya ada gak yang mengupdatekan blog mereka…dari satu blog saya jump to another blog sampai lah akhir saya melekat kat entri yang URL tertera diatas.

Tertarik saya membaca blog si alditta (sila klik URL diatas) mengenai gejala rasuah dan juga bagaimana sikap bias dalam sistem perundangan di Malaysia. Saya tak nak bercerita dengan detail sebab once korang dah baca dalam blog si alditta tu korang faham la cerita yang saya nak sampai kan… macam statement yang datang dari “tokey lembu” tu, sebenar nya ramai lagi pemimpin pemimpin yang korup di Malaysia la ni..Entah mana silapnya saya pun tak tahu..mungkin disebabkan masing masing enak mengenyangkan tempolok sendiri sampai lupa yang ada setengah rakyat yang kat luar tengah sakit!! Apa yang merisaukan saya, takut nanti Malaysia jadi macam Negara yang kuat korupsinya, tak payah la saya sebutkan Negara mana..korang Google je la..tak pun tanya member member korang yang lagaknya seperti PST, mesti depa tau. Saya pernah menulis mengenai rasuah yang berleluasa Negara kita melalui entri yang ini: http://duriandidubai.blogspot.com/2011/11/suap-menyuap.html

Mengenai sistem pengadilan di Malaysia pula..ntah la dimana saya nak mulakan pun saya tak tahu..sebenarnya kita sendiri keliru dengan rang undang undang yang ada kat Malaysia .. bagaimana cara hukuman dijatuhkan ? apa kriteria kriteria yang diperlukan oleh seseorang pejenayah sebelum hukuman hukuman tertentu dijatuhkan kepada mereka..sebab jelas didalam blog si alditta tu kita boleh lihat 2 jenayah yang lebih kurang sama tapi hukuman yang berbeda..dengan jenayah yang ringan dijatuhkan hukuman yang lebih berat berbanding kan jenayah yang dilakukan “orang besar” itu.

Kat sini hendak saya sentuh sikit mengenai hukum Islam seperti yang hendak dilakukan oleh sebuah parti politik di Malaysia. saya menyokong sepenuh nya sekira sistem itu hendak dijalankan.. berada di Dubai membuatkan saya buka mata bagaimana rakyat yang datang dari Negara luar dan bekerja disini mampu untuk mengikuti peraturan yang ditetapkan oleh pemerintah Dubai..dan saya boleh katakan yang peraatus jenayah disini adalah rendah sekali..RASUAH!!!? so far saya tak dengar lagi berlakunya perkara itu di sini.. kalau ada dengar pun, itu lah yang macam dalam entri suap menyuap tu…budak Malaysia gak!!!

Jadi bagi mengakhiri entri yang ini biar saya jerit (itu pun kalau pak menteri yang berkenaan dengar la ye) Utama kan lah rakyat!!! Dan bikin lah satu sistem undang undang dimana tiada sesiapa pun yang boleh memperlecehkannya dimasa hadapan dan make sure ianya tulus dan bersih dari korupsi!!.


No comments: