Friday, December 23, 2011

Memasak sambil mengumpat: Tribute buat makcik makcik di Malaysia


Saya tak nak sibuk sibuk isu mengenai ludah meludah si panglima panglima pemuda UMNO mahu pun isu si Arif yang berada di Ireland itu. Saya tahu, mungkin sudah agak terlewat untuk saya menintakan kejadian ngeri sewaktu “Black Friday” yang berlaku baru baru ini di Amerika Syarikat, tapi saya tak kira..saya nak tinta juga sebab saya tengah bosan tahap gampang setelah selesai mengetatkan otot di Gym tadi …

Kononya rakyat diorang adalah sungguh berhemah..Berhemah? mari kita gelak tiga kali…Ha ha dan Ha!! Mana yang rajin meluncur di sesawang sosial sejam selepas kejadian ngeri sewaktu “Black Friday”  pasti terlihat gambar dimana makcik makcik putih dan hitam berebut rebut untuk barang yang dijual dengan harga yang rendah…sampai ada satu klip kat dalam YouTube memaparkan seorang wanita pertengahan umur , obes, lepas tu ada selulit kat pinggang dia, hampir hampir terburai kain yang menutup bahagian pinggang ke bawah dan menampakan benda yang membuatkan kita kehilangan selera makan untuk sepurnama lamanya hanya semata mata untuk mendapatkan pembakar roti (kalau tak silap saya) di kedai terkemuka Walmart. Tak habis setakat itu sahaja ada pulak yang berlagak samseng dengan merampas item yang telah diambil oleh pelanggan yang lain lepas tu siap nak ajak bertumbuk kat dalam kedai tu..mak aih…gila radikal makcik makcik kat USA ni…Yang orang atasan Walmart ni pun satu, dah tahu kejadian macam ni bakal berlaku, kau amik la bodigad 10-20 orang untuk mengawal keadaan..ni tidak..Saya bajet, time tu mesti dia ngan Mr. chairman tengah lepak kat Control Room dengan pop corn beserta segelas coke lepas tu gelak ketawa sambil melihat gelagat gelagat pelanggan yang rakus melalui CCTV…ni mesti acara tahunan buat Encik Mike Duke (President & CEO Walmart) dan Chairman, Encik S. Robson Walton kan? Kalau tidak masakan dia masih tak reti reti how to control the crowd? Hmmmm…pelik ni… Dan rakyat Amerika pula sewenang wenangnya diperbodohkan..opssss…jangan lepas ni saya jadi top-10 wanted list dalam FBI sudah la..hanya gara gara saya menyebut perkataan bodoh dan ianya melibatkan negara Uncle Sam itu.

Lepas tu saya terbayang kan kalau makcik makcik dan auntie auntie kat Malaysia buat hal yang serupa sekiranya kedai 1Malaysia buat tawaran yang sama macam Walmart lakukan..jual ikan murah tahap gampang lepas tu makcik makcik yang kat Malaysia berebut rebut nak dapat ikan yang segar dan murah tetapi terhad , siap ada yang terlondeh kain batik nya..tudung tudung  beterbang sana sini..baik Makcik cina ke, India ke, Melayu ke atau dan lain lain ke semuanya menarik kain/tudung sesama sendiri hanya untuk mendapat kan ikan ikan yang dijual di pasaraya 1Malaysia, lepas tu terpapar pula aksi extreme makcik makcik dan auntie auntie yang berebut ikan itu di Youtube…perghhhhhh….baru la awesome nama Malaysia…oits…tak fasal fasal kena ISA (ada lagi ke ?) nanti…hanya kerna membayangkan perkara yang tidak berlaku lagi..

Tapi apa apa pun saya yakin yang makcik makcik dan auntie auntie kita di Malaysia adalah mereka yang mempunyai tata budi budaya timur yang tinggi jadi adalah sangat mustahil untuk perkara seperti “Black Friday” di Amerika itu terjadi di Malaysia… Cuma bila makcik makcik atau auntie auntie ini memandu sahaja perangai mereka akan berubah menjadi seorang yang pembengis…macam mana saya tahu ..? sebab saya pernah tengok emak saya dan juga makcik makcik/auntie auntie yang berada di Malaysia sewaktu mereka memandu…Jadi pesanan saya pada anda semua “Don’t mess with them when they driving!!!”

Salute to Makcik Makcik and Auntie Auntie di Malaysia… Hitam Kuning, Hitam Kuning Go Makcik Go Auntie!!! RoaaaaaRrrrrr!!!


PSA: makcik makcik yang kat Dubai pula, diorang banyak duit tak peduli jual murah ke mahal diorang sebat je..lepas tu diorang punya tahap arrogant …hmmmm semacam. Susah saya nak explain … tapi yang pasti kebanyakkan mereka adalah haughty …Snobbish !!

No comments: