Thursday, December 15, 2011

45 hari tanpa Nikotin dan Tar


Sewaktu saya sakit akibat virus yang menyerupai virus campak bulan lepas berbagai bagai perasaan bermain dikepala otak saya sebelum saya mendapatkan nasihat pakar. Disebabkan sakit yang begitu radikal di bahagian kiri dada saya, hanya 2 penyakit yang berlega lega dalam ruang fikiran sewaktu itu; 1 , mungkin saya di serang penyakit jantung dan yang ke-2; penyakit barah Payu Dara (okay, korang boleh gelak ), tapi saya tak nak membebel mengenai itu (okay korang boleh berenti gelak sekarang), apa yang hendak saya lalut kan disini adalah mengenai 45 hari saya tidak merokok.

Ya!!! sudah 7 minggu saya tidak menyedut Nikotin dan Tar gara gara jatuh sakit tempoh hari. Bagusnya, saya boleh mempersiapkan diri untuk azam baru tahun 2012 dimana saya sungguh sungguh hendak berhenti dari merokok. Untuk pengetahuan korang ini adalah percubaan saya yang ketiga dalam tahun ini untuk berhenti, kebiasaannya setelah habis tempoh sebulan keadaan untuk kembali merokok begitu kuat sekali namun untuk kali ini saya tidak merasa untuk menyedut asap yang keji itu lagi dan saya cuma ada tiga sebab yang kuat mengapa.

1. Dua dari teman saya meninggal akibat serangan jantung dan kedua mereka adalah perokok dan mereka adalah sebaya dengan saya. Salah seorang dari mereka berhenti merokok setelah mendapat tahu mengenai penyakit yang dihidapi namun semua nya telah terlewat.

2. Housemate saya yang tidak merokok membuatkan saya teruja untuk tidak merokok juga.

3. Sakit yang diturun kan ke saya bulan lepas benar benar membuka hati untuk berhenti merokok, risau beb..

Walaupun berat badan bertambah sedikit (Hari tu tailor saya datang untuk trial suit yang ditempah..dia cakap saya dah gemok sebab seluar yang dia measure minggu lepas, saya tak boleh nak kancing… sungguh gampang tailor itu..namun beliau jujur) akibat berhenti dari mengambil bahan yang membantu kenaikan kadar metabolisma namun itu tidak sedikit pun membatutkan usaha saya untuk berhenti sepenuhnya dari pengambilan Nikotin dan Tar ini.

Banyak lagi benda yang saya nak lakukan, jadi kalau boleh saya tak nak jatuh sakit di usia yang boleh diketegorikan mentah dan suci ini hanya disebabkan oleh ROKOK!!! Dengan ini saya mengistiharkan perang dingin terhadap tembakau!! Say NO!! NO!! NO!! To Cigarette.

3 comments:

Anonymous said...

tidak 'membantut'kan semangat..tp adakah 'membantut'kan empunya diri??

Faisal Hamzah said...

clap clap...semoga anda akan juga bekerja lebih keras untuk memaintain kan berat badan

Durian said...

Si Anonymous berkata tanpa mengunakan pengalas ... lol saya adalah comel hokey... :p

Faisal: Thanks..aku tengah berusaha untuk memontokan badan la ni