Sunday, November 6, 2011

Yup!! Saya Asian

Satu perkara yang cukup saya menyampah adalah diskriminasi ..atau perkataan lainnya penindasan..ditindas atas dasar warna kulit dan si-penindas- nya adalah dari warna kulit yang sama..pelik?  Tapi ianya berlaku secara berleluasa di Dubai. Terkadang tahap kesabaran saya diganggu gugat dengan begitu hebat sekali sampaikan tiada perkataan yang dapat diluahkan gara gara terlalu marah dengan mereka mereka yang melopori kelompok pemikiran yang kolot ini.

Baru baru ini sewaktu pulang dari kerja saya singgah ke carefour di Mall of the Emirates untuk membeli barang barwn keperluan harian, seperti kebiasaan barrel beg (beg sukan) akan saya bawa bersama dan tiada apa apa masalah yang saya hadapi sebelumnya, namun pada hari tersebut saya ditahan oleh sekuriti yang pada zahirnya kelihatan datangnya dari India..beliau mengarahkan saya untuk meletakkan beg saya di deposit kounter sebelum saya dibenarkan membeli belah...walhal di depan mata kelihatan begitu ramai pemuda pemuda yang datang dari negara Eropah mengendong beg yang agak luar biasa besarnya dan masih dibenarkan untuk meneruskan masuk..dengan alasan mereka membawa beg yang berlainan..hmmm? Dan saya tatkala terlalu marah dan memang tidak suka berdebat dengan mereka yang datang dan lahir dari negara yang saya sebutkan diatas, saya cuma berlalu pergi dan terus membuat laporan di kaunter khidmat pelanggan mereka..Dan ianya mengambil masa 3 hari untuk pengurusan mereka untuk menelepon saya semula..dan mereka menanyakan soalan yang benar benar membuatkan saya termanggu seketika " Mr Zamri are you Asian?" dan empunya suara yang berada dihujung talian juga Adalah seorangbyang datang dari negara "itu"

Itu adalah satu dari ratusan dari situasi dimana saya ditindas hanya kerna saya adalah seorang yang datang dari negara Asia Tenggara..kalau hendak dicerita kan ...saya yakin cerita ini kalau diterbitkan boleh mencapai hingga jilid yang ke-sepuluh.  Saya tidak hairan atau terkejut kalau diskriminasi ini saya terima dari mereka yang datagnya dari Eropah atau pun negara negara Arab namun untuk diperlakukan sedemikian rupa dari mereka yang datang dari kontinen yang sama adalah sesuatu yang menjengkelkan..benar benar busuk saya rasa.

Di Malaysia juga saya mengalami perkara yang sama sewaktu ingin menjamu tempolok saya yang sedang kelaparan di Madam Kwans KLCC host lelaki yang berbangsa Malaysia melihat saya yang sewaktu itu baru sampai di KL dengan berseluar pendek dan sandle pink fred perry seolah ingin mengemis dipremis niaga mereka..tiada senyuman, soalan yang diaju dijawab dengan perasaan kurang senang walhal bukan kan silelaki ini bekerja di industri yang memerlukan beliau untuk menjadi lebih ramah dan mesra?Jadi mengapa sikap yang begitu dingin dilemparkan oleh boboy tersebut?  Dan itu adalah kali saya terakhir akan saya jejakkan kaki di restoren tersebut dan kenapa boboy tersebut mempunyai cara pemikiran kelas ke-3? soalan yang saya ajukan terhadapa diri sendiri sambil berlalu pergi ( lagu background - Nurul , kerana terpaksa)

Disini saya hendak menjerit pada mereka yang suka mendiskriminasi atas warna kulit..suka kah anda sekiranya anda diperlakukan sedemikian rupa? Kalau tidak suka...UBAH LAH PERANGAI ANDA YANG BUSUK ITU!!! Kerana tiada siapa yang gemar untuk menghidunya...

2 comments:

Anonymous said...

actually lepas baca entry ni aku rasa lega dan terharu sbb aku tak kesorangan rupanya..

Durio Zibethinus said...

kita serupa..kita serupa (headwind) :)