Tuesday, November 15, 2011

Mamat Khaled adalah Wicked


Dulu saya sering melihat setiap hasil karya seorang pengarah yang bernama Mamat Khalid adalah sebagai hasil yang begitu rendah nilainya dan kekadang “bodoh” juga terkeluar dari mulut saya yang boleh diketegorikan “puaka” dalam mengeluarkan komen..haishhh..begitu lah rendah nya nilai saya yang masih menilai sesebuah karya itu hanya dengan melihat dipermukaan-nya sahaja (tanpa menonton nya terlebih dahulu).. namun setelah menonton filem komedi seram “Hantu kak limah balik rumah” persepsi terhadap ide dan produk dari pengarah ini jauh sekali berubah kerana dari situ saya dapat menghidu elemen elemen budaya, politik diserapkan begitu halus sekali sehingga kan ada yang tergelak ketawa tanpa mengetahui ianya mempunyai “maksud dua”

…lupakan special effect yang gempak gila atau hasil CGI yang halus dalam setiap filem beliau kerana pada saya filem arahannya mempunyai penanggan ala Quentin Tarantino atau pun Edgar Wright dimana jalan cerita dan skrip “maksud dua” yang mengeletek minda penonton untuk ketawa begitu kuat sekali .

Hasil tulisan nya “Tempurung Pecah” seminggu sekali di Berita harian on-line saya baca, tidak cukup dengan itu blog hasil tintaan beliau juga saya follow yang juga mengunnakan jenama yang sama under “Tempurung Pecah”..terasa bagaikan addict dengan setiap hasil coretan Si Mamat ini..percantuman perkataan begitu molek dan berwarna sehingga kan saya sebolehnya tidak mahu ianya capai ke titik noktah. Pengisian setiap entri membuat kan saya begitu kagum dengan pemilik nama ini , Beliau tahu apa yang beliau ingin dan perjuangkan , HEBAT!!. Dalam bahasa melayunya “TRUE”.

Kerana terlalu kagum dengan Mamat ni, saya sekarang ini cuba mendapat kan semua filem/tulisan atas arahan/coretan beliau ..naluri mendesak untuk melihat hasil kerja awal mamat ni…mungkin ada sesuatu yang bagus bisa saya pelajari dengan menonton dan membaca hasil produk air tangan Mamat ni..

Kalau korang tak percaya Korang boloeh follow blog mamat ni dengan mata kepala korang sendiri!!

www.tempurungpecah.blogspot.com

Mamat Khalid adalah AWESOME!!!

No comments: