Wednesday, November 16, 2011

Suap - Menyuap

Telinga terdengar fasal sorang rakyat Malaysia ditahan di Dubai gara gara cuba “suap” 2000 dirham kepada seorang pegawai tempatan bagi memboleh kan lesen Malaysianya di tukar kepada Lesen UAE supaya beliau juga tidak perlu menduduki kelas memandu dan juga peperiksaan. 2000 dirham!!!!? Mamat ni biar betul..depa nak suap kat Emerati 2000 dirham…? Aje…..? aduhai sebal betul!!! Ingat kan “suap-menyuap” ni depa dok buat kat Malaysia je..sampai kat UAE pun terbawa bawa juga perangai kampong korang tu.. kau nak “suap” 2000 dirhams kat “budak budak” Malaysia boleh la..terlopong biji mata kepala diorang.. kat sini tak dapat bang..nak “suap” make sure 10 – 20 k , itu pun bergantung pada “kes” yang nak di “suap” kan itu, tapi kebiasaannya diorang tak makan “suap” sebab tangan diorang dapat yang “halal”punya every month pun dah terlebih cukup .

Kalau kat Malaysia 2000 Hengget tu boleh “suap” kan “budak budak” 100 kali , ye la sekali “suap” 20 hengget je.. tak mahal nak “suap” “budak budak” kat Malaysia ..rendah nilai diorang tu…silap silap 10 hengget pun diorang kebas juga…minum petang .

Bila dah berceloteh pasal “suap” ni teringat satu kes yang pernah “terlangar” kat saya, sewaktu tu saya park kereta Nissan sunny emak saya kat belakang McDonalds section 14, PJ, lepas tu saya naik atas Jaya supermarket (sekarang dah arwah dah bangunan tu) masuk kedai arked layan street fighter jap, lepas lebih kurang sejam saya pun menuju lah ke tempat saya parking kereta tadi..sekali tayar kereta Nissan Sunny emak saya kena clamp oleh “budak budak” perbandaran dan yang best nya diorang boleh tunggu kat situ..ni tiket tak isu lagi ni..bila diorang nampak saya tergaru garu cuba menyelesai kan masalah yang Cuma boleh diselesaikan oleh mereka ini, diorang pun berjalan menuju kearah saya..direct tak ada kias mengias..seorang dari “budak-budak” ni bersuara dia kata kalau bayar kat kaunter kena 100 hengget kalau bayar kat sini 50% diskaun..hmmm makna nya 50 hengget je la, aku reply balik kat “budak budak” aku kata aku duit kertas semua tak ada kalau nak amik la siling siling yang aku ada kat dalam keta ni..aku just memain je dengan diorang tak sangka pula siling tu pun diorang nak yang nilai nya aku ingat sampai sekarang iaitu 17 hengget 58 sen .. kesian kan “budak-budak” kat Malaysia.. itu baru “budak” Perbandaran cuba kau bayangkan “budak –budak” yang pakai baju biru ngan putih tu..hmmm lagi la..kerja nak kena “suaaaaaaaaaap” je..tapi la ni tak tahu la kan kalau “budak-budak” kat Malaysia tu dah bertukar ke “taste” yang lebih tinggi ke…atau masih lagi standard “budak-budak” hingusan yang sekali makan sekupang dua je…?

Apa apa pun nasihat saya kat korang semua bila “budak-budak” ni mintak disuapkan ..korang suruh diorang “suap” sendiri..sebabnya masing masing dah besar panjang dan ada “tangan” untuk makan sendiri..dan korang korang pula..bila dah buat salah tu bayar je kat kaunter..mari lah kita memerangi genjala yang tak senonoh ni..takut nanti kalau dah terbiasa..Malaysia jadi macam Negara India tak pun macam Negara “jiran” kita… Siapa? Hahahaha cari la sendiri…

Sebelum saya meletakan titik noktah ..ni Nasihat buat “budak-budak “ yang BESAR ..rasa rasa nya pilihanraya dah semakin menghampiri …jadi jangan lah cuba “menyuap” kan rakyat untuk mendapatkan undi!!! Dan rakyat pula jangan la dibutakan hati apabila ada tangan yang ingin “menyuapkan” anda..

BERDOSA TAU!!!! .

No comments: