Friday, November 18, 2011

Indonesia oh Indonesia....ada aku kesah?

Apa yang dimarahkan sangat dengan penyokong penyokong Indonesia dengan Malaysia pun saya kurang pasti..cukup tebal perasaan menyampah diorang dengan Malaysia...bukan saja atlet jadi sasaran malah pegawai, jurulatih serta wartawan Malaysia juga diejek dan dicemuh dengan pelbagai bagai "kata nama khas" yang paling best diorang panggil "maling" (pencuri)  dan dengar cerita wartawan kita ditunjukan isyarat lucah dan tidak dibenarkan mewanwancara seorang atlit disebuah vanue setelah acara renang selesai...wow!! Bagus sungguh hospitaliti yang ditunjukan oleh "mereka" itu..


Sebelum ini, perenang negara, Siow Yi Ting terpaksa ‘memekakkan telinga’ ketika naik ke podium menerima pingat emas 200 meter kuak dada kelmarin apabila ejekan, suasana riuh serta kutukan mengiringi lagu Negaraku dan upacara menaikkan bendera. Lebih kurang sopan, kebanyakan penonton enggan berdiri ketika lagu kebangsaan kita dimainkan..

Semalam saya tengok perlawanan bola sepak antara Indonesia deangan Malaysia..perghhhh...stadium keramat bung karno...merah!! Penuh dengan penyokong penyokong tuan rumah..dan seperti biasa team kita kena "boo" dengan penyokong penyokong Indonesia..masa lagu kebangsaan kita dimainkan diorang riuh rendahkan stadium supaya lagu "Negaraku" kita tidak kedengaran...sebab diorang claim lagu national anthem kita diambil dari lagu rakyat diorang yang berjudul " terang bulan"  kalau betul la kita yang curi lagu ni dari diorang..awat depa tak nak sue je goverment Malaysia? Sebab government diorang tahu yang lagu ni sebenarnya berasal dari perancis yang berjudul  "La Rosalie" dicipta oleh Pierre-Jean de Béranger (1780-1857), seorang musisi berkebangsaan Perancis. Lagu tersebut kemudian menjadi melodi yang sangat terkenal dan menjadi lebih populer pada wilayah pulau Mahé di Seychelles. Popularitas lagu tersebut sampai melintasi lautan Hindia dan mencapai wilayah nusantara pada awal abad 20. Pada tahun 1888, lagu tersebut digunakan sebagai lagu kebangsaan negara bagian Perak, "Allah Lanjutkan Usia Sultan", selama masa pendudukan Raja Edward VII.
Nada yang sama kemudian diperkenalkan oleh "Indonesian Bangsawan" (Opera), yang sedang mengadakan pementasan di Singapura pada tahun 1920. Dengan serta-merta, melodi tersebut kemudian menjadi sangat terkenal dan kemudian dinamai "Terang Bulan". Terpisah dari perannya sebagai lagu kebangsaan negara bagian Perak, "Terang Bulan" dengan segera menjadi lagu tembang "evergreen", yang sering ditampilkan pada pesta-pesta, kabaret-kabaret, dan dinyanyikan oleh begitu banyak orang pada tahun 1920-an hingga 1930-an. (Namun setelah kemerdekaan Malaysia dari Inggris pada 1957 dan lagu "Allah Lanjutkan Usia Sultan" diadaptasi sebagai lagu kebangsaan negara Malaysia dengan judul "Negaraku", lagu tersebut tidak dimainkan secara bebas lagi dan penggunaannya telah diatur oleh undang-undang.) Lagu "Terang Bulan" juga diadaptasi menjadi sebuah lagu bernuansa Hawaii, "Mamula Moon" pada tahun 1947 oleh band "Felix Mendelssohn and his Hawaiian Serenaders"... Sekarang korang fikir la sendiri siapa Maling..?

apa apa pun aku tak kesah sangat dengan gaya provokasi tipikal rakyat diorang tu.. Sebab semalam kita menang 1-0 kat stadia' bung karno...merah padam muka penyokong diorang..nak provok apa lagi pun diorang dah tak tahu...laser ke? Ultra melon ke?tepung putih ke? Bomoh ke?

Buat seluruh Malaysian..apa yang perlu kita buat sekarang pekak kan telinga dan buta kan mata bila provokasi macam ni..sebab kita tak rugi apa apa pun..kita tahu standard kita dimana dan kita masih lagi mempuyai ciri ciri sebuah masyarakat yang datang dari negara yang bertamadun dan disegani...jadi tak payah la ambil port sangat tentang perkara perkara negatif yang dilakukan oleh negara jiran kita yang " hebat" itu...kalau nak diikut kan perasaan yang membuak buak marahnya ini saya boleh terbitkan lebih dari sepuluh buku menceritakan atau menepelak balik "diorang" tu tentang banyak perkara yang "diorang" claim "diorang" betul tanpa usul periksa faktanya terlebih  dahulu..namun saya tidak akan berbuat demikian kerana ianya hanya membuang masa saya sahaja...

Dan buat buat segelintar penyokong Indonesia yang radikal yang suka sangat melemparkan cemuhan buat Malaysia....  ADA AKU KESAH

No comments: