Thursday, November 24, 2011

Hujan Emas di Negeri Orang, Hujan Batu...?


Hmmmm rasanya perumpamaan diatas tu seharusnya ditukar , sebab menurut saya dah tak relevant ..kalau hujan emas di Negara orang..pergi je la amik emas tu!! Kau duduk kat Negara sendiri yang ada hujan batu tu buat apa nanti mampus kena hempap kat kepala!!

Bukan takde rasa nak balik Malaysia, rasa tu ada juga bila difikirkan Tapi itu la….. hati masih lagi tak sudi untuk mencari rezeki di “tanah tumpahnya darahku” dengan alasan bayaran yang akan saya terima agak “ciput” berbanding dengan posisi yang sama disini tambahanan nak travel pun susah disebabkan cuti yang diperuntuk kalau bekerja di Malaysia cuma 14 hari sahaja dalam setahun berbanding disini dimana saya boleh ambil cuti dalam setahun 25 hari, itu belum ditambah dengan cuti mingguan kalau dihitung, koman koman 35 hari dah tentu !! tiket penerbangan pula disponsor oleh majikan dan yang best nya diorang bayar cash 3 kali ganda dari harga tiket yang sebenar, kalau ada majikan di Malaysia yang sudilah untuk memberikan apa yang saya dapat di Dubai memang dengan segeranya saya akan pulang dan memberikan perkhidmatan yang terbaiiiiikkkkk buat depa!!

Saya hairan kenapa Malaysia tidak boleh buat seperti apa yang dilakukan oleh kerajaan Dubai terhadap rakyat mereka.

1. Tiada cukai dikenakan terhadap rakyat mereka, baik cukai tanah, cukai kereta, cukai pendapatan dan segala jenis cukai la. Kalau gaji macam saya kat sini kalau kerja kat Malaysia dah tentu tiap tiap bulan kena isi borang cukai pendapatan, diDubai berapa yang anda dapat itu lah hak anda..

2. Gaji bagi pekerja tempatan adalah 2 kali besar dari expat tak kesah la korang Mat Saleh ke, Negro ke, Melayu ke, Batak ke, Jawa ke penduduk tempatan adalah diutamakan. Kat Malaysia pula Expat diutamakan (tidak termasuk buruh kasar!!)

3. Kereta Import murah murah contoh la Honda City kalau kat Malaysia sebiji hampir mencecah 80k kan? Kat Dubai kereta yang sama tetapi dengan harga sebiji kerta Proton Savy, 40k dah dapat dah (dirham tau!! kalau convert to RM hmmmm lagi murah) …

4. Perkhidmatan pengangkutan awam, kelas pertama; dari perkhidmatan kapal terbang, metro, teksi sampai la ke bus memang first class. Dari segi timing, kebersihan dan layanan diorang memang terbaik “customer always right” memang benar benar dipraktikan di Dubai ..kat Malaysia korang tengoklah sesetengah driver teksi yang cam gangster , bas tak pernah ada jadual yang tetap, sistem KTM yang agak lembab (pengalamam pertama cukup ngeri sewaktu pulang dari IPOH) dan sistem penyelengaraan yang teruk!! korang nak komplain!!! ? aku ketawa je la..

5. Di Dubai Kadar jenayah teramat rendah bukan tiada tetapi begitu rendah, KENAPA? ..kerana pihak berkuasa (polis) sentiasa berada dimana mana 24/7 dan mereka tak makan “suap”!! titik di Malaysia pula …..hmmmmmmm saya sedih (Fikir la sendiri)

itu belum masuk bab politik lagi...Cukup lah cuma lima poin je saya kasi..nak ikut kan hati berjela jela panjang nya.. tapi Malaysia tetap dihati worry the not..especially makanan makananya, itu memang terbaik!!! Cuma itulah…kalau poin poin diatas ni sudi kiranya kerajaan yang memerintah ambil perhatian….indahnya berada di Malaysia namun buat sementara masa saya akan terus berada di Dubai..sampai bila? Entah……

nota: jangan ingat saya tak patriotik pula..saya support Harimau Muda kelmarin..

No comments: