Thursday, November 24, 2011

Bawah tanah kadang aku rindu...

Bila naik Metro balik dari kerja, terlihat serombongan remaja remaja arab dengan seluar jeans biru koyak, rambut ada yang ala punk, skinhead, dengan boot hitam berkilat, kasut Adidas ol’ skool dan Fred Perry; seorang pegang drum stick, 2 orang gendong beg yang kelihat seperti guitar didalam nya dan seorang lagi memegang skrol kertas (vokalis group diorang la tu)..walaupun kerusi di dalam metro tidak berapa penuh dengan penumpang mereka masih lagi ingin duduk di atas lantai di penyambung gerabak , tersenyum saya sendirian melihat karenah mereka “déjà vu” bisik saya dalam hati.





Teringat saya sewaktu umur remaja, gelagat yang sama saya dan rakan rakan “band” saya lakukan sewaktu menaiki LRT menuju ke KLCC lepas tu lepak sampai petang , gerak pula ke Kelana Jaya lepak kat Syed restoran discuss nak jamming kat mana (selalunya booking akan dilakukan sehari atau dua sebelum) Rhythmix ss15, Subang Jaya ke? Jam Studio, ss2 ke? Studio kat belakang KFC (apa nama studio tu ah?) Kelana Jaya ke? Jam Studio ss15, Subang Jaya ke? Akar Karya, Damansara uptown ke? Atau Black Widow Jalan Gasing? (sebenar ada 2 -3 tempat lagi tapi saya lupa la nama studio itu, maaf) bila dah decide nak jamming kat mana, band member kita orang yang bernama Popoi akan membawa ke destinasi yang ingin dituju dengan keretanya (satria merah, tengiling –accord lama- , saga aeroback) kekadang kalau di penat dia suruh saya drive, sebab masa tu Nizam anak pak yusoff, Imran dan Aca tak boleh drive lagi (caya la!!! ari tu masa aku balik vacation zam dah boleh drive!!!dah ada keta sebiji lak tu..) selalu layan jamming sejam dua je (2 jam kalau ada gig minggu tu), dan yang bestnya bila masa jam ada je disagreement sesama sendiri lepas tu masing masing emo..hahahahahaha, lepas tu okay balik.. .. ni dengan band “KULAT” kalau ngan band “PENUMPANG GELAP” pula – Sani, Popoi (lagi), Fendi, Muiz dan saya-
dan situasi lebih kurang sama je...tapi kurang emo (Zam sila jawab!!!! lol)



Bila dah habis jamming gerai gerai menjadi tempat untuk berbicang bagaimana untuk meng-elok kan lagu yang dijamming tadi tempat makan seperti Gerai 223 PJ, Syed Kelana Jaya (tapi ari tu masa balik tengok restoren tu dah jadi tempat letak kereta), ss15, Subang Jaya (quite few places la kat sini) etc. kalau ada duit minum la teh o ice limau ngan nasi goreng ke, mee goreng mamak ke..tak ada sen air suam dan roti banjir je la jawab nya (hahahahahaa)





Nama nama band yang pernah saya tengok gig mereka atau main dalam satu gig atau pun jamming kat studio yang saya pernah kerja dulu la ni dah meletop letop dalam arena mainstream ..syabas buat mereka!! Meet Uncle Hussien, Seven Colar T-shirt, Love Me Butch (Singh, si drummer ni pernah pecahkan symbol Zildjian kat studia A, rythmix yang aku jaga dulu..lepas tak pernah datang datang lagi hahahaha) , andy flop poppy (mamat ni lucu…bangat) banyak lagi la..ngan mambai pun saya pernah berduet kat no Black Tie (layan lagu Eric Clapton –wonderful tonight) masa new year eve lepas selesai satu gig (eksen sikit)..masa tu ada satu band dari Singapore yang agak saya suka (walaupun saya tak suka Singaporean) force vomit nama band mereka…diorang memang sempoi..music ala ala ska punk gitu.. lagu mereka yang berjudul “siti” teramat la best dari susunan lirik nya.




Tapi la ni masing masing dah ada career dah, kurang masa untuk menghambakan diri untuk bermain musik seperti dulu, namun ada gak sorang dua yang masih lagi bermain musik dan persembahan “underground” cuma ianya tidak sekerap dulu setahun mungkin sekali (Zam anak pak yusof yang kata).

Nizam ngan Popoi on and off dengan band “POLARIS” ,agak memberangsang juga instrumental band ini..sampai ada article di majalah majalah meng-review mengenai diorang!! Imran, lansung aku tak jumpa.. dah tak main Bass dah dengarnya mamat ni sibuk dengan kerja ,la ni aku rasa dah dekat 4 tahun tak bersua muka ngan dia, masa balik Malaysia time raya itu hari ada gak borak tak sampai 2 minit dalam telepon, itu je lah. Aca pun dah tak ketuk drum dah, masa dia datang raya rumah mak saya itu hari dia cerita dia kerja kat Port Klang bahagian logistic kalau tak silap …(mamat ni dulu ngan dred-lock hair nya sekarang dah alim dah).

Kalau bandmates “PENUMPANG GELAP” pula, si Sani sekarang lebih cederung untuk travel ke Thailand dengan agak kerap (hmmmmmm kenapa ya?) pun dia dah lama tak slapping bass guitarnya…Fendi si Drummer dah khawin dan ada anak sorang…mamat ni khawin ngan stewardess .. lama gak tak jumpa dan berhubung..Cuma sekali sekali broadcast message melalui BeriHitam sahaja. Muiz gitar ke-2 la ni bekerja di Fat boy (syarikat si Jason Lo) dia buat sales kat sana..lama gak tak dengar citer last sekali jumpa masa saya balik Malaysia 2 tahun lepas...lepas tu masing masing senyap.





Aiseyman…Dah sampai di stesen tempat saya nak turun, tak sempat nak request lagu “Chinese Girl” kat budak budak arab tu tadi……

No comments: