Sunday, January 22, 2012

Supir Teksi saya yang bingai!!


Nota: Cerita kat bawah ni sebenar terjadi 2 tahun lepas cuma baru sekarang saya nak war war kan kat korang!!!

Untuk perkara diatas , saya memang benar benar teruja untuk menjadi seorang pemarah dikala ini. Gara-gara bermain catur sehingga jam 2.30pagi dan juga mengumpat mengenai seseorang saya telah terlewat bangun pagi untuk bekerja, dengan lantas saya mendapat kan “BeriHitam” dan mendail punat punat hitam dipapan kekunci telepon pandai saya. Pelayan Khidmat pelanggan nya yang dulu seorang manusia kini telah digantikan dengan system suara bekomputer..

AHLAN WASALAM..BLA..BLA..BLA.... ( Arabic operator)
Press 1 for Arabic
Press 2 for English
-Saya tekan 2-
If you have your address registered press 1 for immediate booking
-Saya Press 1-

Tengah saya siap siap supir teksi menelepon ke BeriHitam hitam saya, saya diberi tahu yang BELIAU akan tiba ke kediaman saya dalam masa 5 minit!!! Jam di dinding menunjukan kedudukan jarum panjang diangka 6 dan yang lebih pendek diangka 7 dan saya cuma ada 25 minit untuk sampai ke office..disini lah bermula episode Cibai!! Tempoh 5 minit yang diberikan oleh supir saya berubah menjadi 10 minit..macam gampangkan, Jadi ? bermakna saya cuma ada masa 20 minit, dalam kotak fikiran saya cuba meng-optimistik-kan diri sendiri yang saya dan juga supir saya ini mampu untuk sampai Di DIFC sebelum jam 8am..

Sheikh Zayed Road jalan kebiasaan yang diambil oleh supir-supir lain tidak menjadi pilihan lelaki berbangsa India ini dengan senang hati dia nyanyi lagu Hindustan dia pun melencong ke kanan menuju freeway Al-khail road seraya dengan itu saya hanya melihat jalan yang disebelah kiri saya,jalan yang menuju ke Sheikh Zayed Road dengan keadaan tecenggang, selepas saya tercenggang untuk beberapa saat saya menyapa supir teksi ini dengan sopan dan tertib, “My friend why you follow this way instead of taking the Sheikh Zayed Road” dia pun balas dengan tertib juga “No my friend this way is much more faster and you will pay less than usual” untuk rekod, perbualan ini belangsung dalam keadaan trafik yang agak teruk dimana kenderaan bergerak secara perlahan lahan gara gara didepan ada satu “roundabout” yang agak besar dan mempunyai lampu isyarat disetiap cabang..YEA!! . 10 minit dihabis kan untuk melewati lampu isyarat berkenaan BERMAKNA saya hanya berbaki lagi 10 minit untuk sampai di DIFC

Sepanjang perjalanan di Freeway dalam kepala hotak saya ini asyik memikir kan jalan alternative sesudah teksi ini memasuki interchange ke DIFC kerana saya pasti, berdepan dengan Dubai Mall pasti kenderaan bergerak perlahan lagi...setelah semua sudah siap sedia dalam kepala hotak saya, dimana jalan berdepan dengan Rotana Al-Morroj Hotel menjadi pilihan saya..Si Supir ni pula boleh jalan terus, BELIAU sepatutnya pusing ke kanan selepas lampu isyarat..saya tanya, dia nak ikut jalan mana dan kenapa, mengapa tak belok ke kanan selepas lampu isyarat tadi, kali ini pertanyaan saya dengan nada agak kecewa dan panas hati..NAMUN si Supir dengan senyum senyum kambing gurun menjawab “don’t worry my friend, I take the DIFC road very fast..Very fast” . Very fast, Very Fast hamik kau depan lori besar juga ada duduk dan iya saya telah beku disitu 15 minit lewat jam 8..dan akhir nya saya BERJAYA sampai di DIFC hasil usaha si Supir tepat jam 8.20..

Saya tak sempat beli kopi...saya masuk lambat...dan ayat ayat manis yang diucapin oleh si supir “you will pay less than usual”...adalah propa semata mata ... 35 Dirham, 12 dirham terpaksa saya tambah dari biasa!!!... keseluruhan perjalan pagi ini amat memberangsang dan AWESOME!!!

1 comment:

Karbon Kopie said...

ohsem lah.. macam selalu si bawang akan cakap pandai. nyampah tau.