Wednesday, January 18, 2012

Gula Gula Politik!!?



Katanya bukan gula gula politik!!! Korang tengok gambar tu!! kalau boleh replika cek tu biar besar lagi..baru orang tahu yang korang ada buat sumbangan “bukan gula gula politik”!!! Saya tak kesah kalau betul pun ini adalah gula gula politik!! Tapi tak payah lah kau buat sumbangan siap panggil surat khabar suruh buat liputan lepas tu kata ini bukan “gula gula” politik!! Apa motifnya? Nak buat sumbangan kau buat diam diam je!! Kan ? tak sangka pulak saya cara berkempen macam ni masih wujud lagi kat Malaysia… lagi satu saya nak tanya !! sumbangan RM500 on monthly basis ke? Yearly basis ke? Atau sekali dapat je?

Kalau on the weeky basis :-
RM500/7 Hari = dapat la sehari belanja RM 71

Kalau Monthly pulak :-
RM500/30 Hari = sehari boleh belanja RM 16

Kalau yearly :-
RM500/365 Hari = sehari boleh belanja RM 1. 30


Kalau sekali seumur hidup?
Ini bergantung la kepada jangka hayat seseorang itu..purata jangka hayat seorang manusia diMalaysia boleh cecah sekitar 70 tahun jadi sekiranya saya mendapat bantuan BR1M sekarang ketika berumur 31 tahun , jadi saya ada 39 tahun untuk mengunakan wang tersebut kalau..jadi mari kita lihat berapa ringgit dapat saya belanja kan

RM500/14325 Hari (39 tahun) = mengikut kata mesin kira kira saya sehari saya boleh membelanjakan wang BR1M

RM0.034

Hmmmm…..banyak sebenar nya persoalan saya mengenai bantuan ini…bagaimana pula buat famili yang ada 5 orang anak? Daripada korang buat bantuan bantuan yang hanya boleh buat sekali pakai je apa kata peruntukan RM4 bilion itu korang gunakan buat naik taraf pendidikan di Malaysia, lepas tu hapus kan segala yuran, ini bermakna semua penduduk Malaysia boleh belajar di mana mana sekolah atau institusi pengajian dengan percuma seperti yang dilakukan di sesetengah negara di Eropah. Buat hospital kerajaan yang menawar kan khidmat percuma buat rakyat!! Turun kan harga minyak!! Kalau tak nak turunkan harga minyak..rangka satu strategi untuk menaik tarafkan perkhidmatan sistem pengangkutan awam!!! Bukan kah ini lebih baik daripada sumbangan RM500 itu itu yang hanya boleh diagihkan kepada 4 juta isi rumah ?

Buat rakyat Malaysia pula...korang fikir fikir kan lah... saya kalau nak tahu YB tu boleh buat kerja atau tidak saya tengok Jalan Raya je..kalau lopak lopak tu diorang hanya repair 4 tahun sekali!! maka wajib lah YB itu ditendang dan ditukar!!. ada akal fikir!!

No comments: