Thursday, January 26, 2012

Indentiti


4 tahun lepas masa mula mula sampai kat Dubai,  nampak pak arab pakai Jubah putih atau “Kadora” merata rata yang perempunya pulak pakai jubah Hitam atau lebih mesra lagi diorang panggil “Abaya” saya dengan geng geng Malaysia dulu kita orang panggil “Siti Nurbakyah”.. masa tengok dulu rasa kesian je dekat diorang macam tak ada baju lain yang diorang boleh pakai dan nampak macam low class sesangat!!  Rupanya saya telah tersilap!! Pakaian traditional ini memang diorang sengaja pakai setiap hari ini untuk memperlihat kan imej dan  status bangsa arab itu sendiri melalui pemakaian tersebut!! Setelah 4 tahun di UAE saya dah terbiasa dengan senario “Kadora” dan “Abaya” ini..kalau dulu rasa kesian sekarang rasa diorang ni macam jenis yang arrogant dan snobbish pulak..sampai kadang kadang saya rasa macam nak lempang lempang je diorang ,lepas tu suruh pandang dinding selama 3 jam kalau yang perempuanya pula..



Cuba kalau kat Malaysia yang lelakinya pakai baju Melayu setiap hari dan yang perempuan pulak pakai Baju Kurung..baru la kita ada indentiti sendiri .. lepas tu korang pun boleh la ada attitude yang arrogant dan juga snobbish terhadap orang luar..macam kat sini pak pak arab dan minah minah arab (local) kebanyakkan diorang tak pedulik  fasal tata terib dengan bangsa luar..yang diorang tahu apa diorang nak buat, diorang buat ..sebab diorang ada mindset  “ Negara aku ..aku lah tuan, apa aku nak buat sukati mak bapak aku”  dan kebanyakkan expatriate dan juga tourist agak respect kepada  arab arab local ini dan jarang sekali la nak tengok diorang dapat pijak kepala.

bukan baju melayu ini
ya saya suruh buat pakai hari hari.
nanti orang kata kau giler glamour pulak
cari la yang simple sahaja.

Masa saya balik Malaysia itu hari ..masa nak buka puasa kat KLCC ada satu kumpulan awek awek pantai timur ni dah booking 2 table untuk berbuka, lepas tu diorang semua pergi beli makanan..tak sampai 5 minit diorang tinggal kan table, datang 3 orang Mat Salleh yang keji amik satu dari dua table diorang..lepas tu bila awek awek pantai timur ni sampai kat table diorang tengok table tinggal satu je..lepas tu diorang boleh diam dan tak cakap apa apa…yang Mat Salleh yang keji tu pula boleh huhahuhahuha macam diorang puasa…kalau kat sini dah kena perembat dah dengan pak pak arab silap silap yang minah arab pun perembat diorang sekali…

Baju kurung moden

Saya tak nak suruh korang kat Malaysia untuk jadi snobbish macam sesetengah arab kat sini..Cuma kadang kadang tu korang kena fight for your right la juga..jangan la disebabkan kita ni orang Asia senang untuk kita dikotak katik kan!! Hanya disebabkan kemaluan korang terlalu besar (kemaluan; saya merujuk kepada si pemalu  dan bukan “kemaluan” itu okay!! Terima kasih)

No comments: