Thursday, January 5, 2012

“ Himpunan Keadilan Untuk Saiful” vs “Bebaskan Anuar 901”




Terbaca saya diruangan akhbar Utusan on-line dengan tajuk “ Himpunan Keadilan Untuk Saiful”. Perhimpunan yang akan diajurkan oleh Pertubuhan Permufakatan Majlis Ayahanda Malaysia (Permas) dikatakan untuk membela nasib ex-pembantu Anuar Ibrahim ini dan akan dia sokong oleh 15 badan bukan kerajaan (NGO) di bawah naungan Permas, antaranya Putra Malaysia, Pertubuhan Panel Ayahanda Penasihat Insan Malaysia (Papim), Persatuan Kebangsaan Warisan Ketuanan Melayu Malaysia (Pewaris) dan Pertubuhan Kebajikan Melayu Klang. Orang kuat PERMAS mensasarkan yang lebih 5000 orang akan hadir untuk memberikan sokongan. Pihak berkuasa pula tidak memberikan sebarang komen mengenai Himpunan ini..

Persoalan saya: adakah perhimpunan ini akan diketegorikan sebagai perhimpunan haram juga?

Dalam pada yang sama juga saya terbaca pula bakal berlakunya perhimpunan “Bebaskan Anuar 901” yang akan mengambil tempat pada tarikh yang sama sebutan keputusan pengadilan ..dalam artikel Utusan itu si penulis meletakan komen dari pihak berkuasa yang mengatakan perhimpunan itu sebagai perhimpunan haram..Tan Sri Omar juga ada berkata yang method atau kaedah yang akan digunakan sekiranya pihak pembangkang masih mahu meneruskan niat untuk berhimpun itu adalah “Friendly and Flexibility” dengan seboleh bolehnya untuk meminimumkan kecederaan.

Persoalan saya: kenapa perlu ada doule standard ? dan bagaimana caranya untuk mengklifikasikan kecederaan yang minimum?

Walau apa apa pun seperti yang pernah saya jerit kan dulu, setakat ini saya tidak berminat dengan politik politik Malaysia, kerana ianya agak keanak anakan namun saya masih lagi percaya dengan equality yang sepatutnya dijalankan oleh pihak berkuasa tanpa terikat dengan mana mana parti politik!!

Dan buat organizer dan Ayahda Ayahda kat luar tu, ni saya nak tanya “Himpunan Keadilan Untuk Saiful” dan juga “Bebaskan Anuar 901” berapa duit korang berhabis..????? saya ingin cadangkanlah kat organizer dan Ayahda Ayahda kedua dua events tersebut supaya anda bantu lah mereka mereka yang benar benar memerlukan bantuan di Malaysia ..buat perhimpunan bagi membela fakir fakir miskin, anak anak yatim piatu, homeless people dan yang memerlukan bantuan kita yang selama ini kita buta kan mata dan pekak kan telinga…banyak sebenarnya yang anda semua boleh buat untuk mereka mereka yang kurang bernasib baik ini!! Daripada korang bergaduh sesama sendiri , perhabis duit buat benda benda yang mengarut dan memperbodohkan diri korang sambil “orang lain” duk ketawa terkekeh melihat kan perwatakan dan perangai anda itu…berhentilah buat perkara perkara yang bodoh ini!!!sampai bila kita nak berada di "tempat" yang sama je!!?

No comments: