Wednesday, January 16, 2013

Kuih Ketayap dulu Crepe sekarang




Minggu lepas adik si Chokri datang melawat..jenuh layan borak dengan beliau..macam ayam dengan itik je..sebab dia cakap french saya cakap english..hahahaha lepas tu saya pun cakap la french sikit sikit sebab chokri ada ajar saya cakap french..adik beliau ingat saya boleh cakap fluently..saya pun cakap la kat beliau..jeu parel fronce ampu...( mind the spelling ) bermaksud, saya boleh cakap french sikit...hahahaha itu pun dekat sebulan practise, si Chokri asyik marah je kat saya gara gara pronunciation yang tidak mencukupi standard beliau...

Apa apa pun, apa yang saya nak merepek kat sini adalah bagaimana adik beliau ajar saya menyediakan crepe..senang je sebenarnya...dan yang paling best adalah, saya sebenarnya dah belajar pun buat crepe ni dengan Hajah Zainon masa sekolah rendah rupanya...ialah sebiji macam kita nak buat kuih ketayap...cuma yang bezanya kuih ketayap kat Dubai, France dan Tunisia adalah fillingnya boleh diletak mozerella, tuna, cili, zaiton, zaiton sameon ( nak mampos try la)...kalau nak manis boleh je nak letak nutella, strawberry dan macam macam lagi...very the kuih ketayap kan..nak glamour korang pun panggil la crepe...seriously..masa adik beliau menyediakan kuih ketayap berintikan tuna dam mozzerela...saya adalah sangat teruja sewaktu menjamahya kerana ianya adalah sangat sedap sekali...

Nak lari dari tajuk sikit, tadi masa turun dari metro saya jerit kat satu mamat ni "DO YOU MIND!!!!" sebab beliau tak sabar sabar nak turun...main tolak tolak pula...kan sia sia dijeritkan oleh saya yang bengis sewaktu itu..

Okay bebalik pada cerita kuih ketayap...hahaha tak ada apa pun...habis dah cerita kuih ketayap...

P/S: dulu Hajah Zainon jual kuih ketayap seketul 20 sen je..la ni tak pasti lah berapa harga kuih tersebut dijual diMalaysia..mungkin disebabkan namanya telah bertukar ke Crepe maka harganya juga semakin meningkat..mungkin kah...?

1 comment:

karbon kopie said...

crepe durian yg menjadi kegilaan rakyat malaysia masakini.