Wednesday, August 5, 2009

Kolar Biru


Pernah tak kamu orang semua dengar ayat ini “ belajar pandai –pandai esok bila dah besar boleh jadi doctor, cikgu, jurutera …..” dan yang ini “tengok abang yang potong rumput tu, dulu sebab dia malas belajar, sekarang di jadi pemotong rumput, Amin nak jadi macam tu?” kalau semua manusia kat dunia ni nak buat kerja yang best best je…siapa yang nak potong rumput yang akan panjang tu? Siapa yang nak angkut sampah yang dah penuh kat depat rumah? Siapa yangnak pek barang barang yang kat kilang tu?


motif saya?


Ok la, on my way to the office this morning saya ada ternampak seorang manusia yang sedeng tekun meng-alter rumput kat area tempat saya berkerja berusia dalam linkungan awal 40-an kemudian kepala otak saya ligat berfikir apa akan jadi kat rumput tu kalau orang macam dia tak ada kat dunia ini? Pasti rumput-rampai yang panjang akan memenuhi ruang kota, kemudia saya aju kan lagi soalan untuk saya sendiri yang menjawab apa pula akan jadi dekat tong sampah yang memenuhi setiap inci ruangan? sampah sarap juga sudah pasti menjadi penghias mata memandang. What I’m try to say here..?we always look up to someone who have a better position in this world instead of greeting the guy who have done a great job for us to have a better life every days and sometime we take them for granted..How many of you guys greet to your gardener in a day or may be in a week or in a month? Your cleaner? Don’t lie to yourself..Come on be honest… there’s nothing to shame…tak apa kalau sesekali kita “terlupa” dan “terleka” tapi jangan-lah kita terus terusan melupakan benda benda yang selalu kita anggap remeh dan kecil ini tetapi cukup besar impak nya dalam hidup seharian kita..
Jadi hormati la pekerja pekerja berkolar biru ini sama seperti anda memandang tinggi kepada mereka yang berkolar putih..pada pendapat saya mereka yang berkolar biru ini lah yang menyumbang banyak perkara dari semua penjuru untuk menjadi kan tempat yang kita diami lebih selesa


Here I just want to take this opportunity to say THANK YOU VERY BIG to all the blue collar workers all around the world!! You guys did a great job!!!!

No comments: