Saya bukan nak menangkan mana mana pihak pun…tapi lepas
tengok balik video staff KFC sepak terajang satu customer kat dalam premis mereka adalah satu tidakan
yang bodoh dan melampaui batas..tak kesah la apa yang customer tu kata atau
buat kat korang, sepatutnya korang tak boleh bertidak macam tu sekali…., mana
pergi adat resam bangsa korang yang
selama ini korang jerit jeritkan !!!?
Ngeri pula saya tengok video tu dan lagi best ada pula bangsa asing yang
tengok perangai korang yang super doper Mala’un tu!!!.
"customer always
right!!!” mana mana business pun akan mempunyai motto sedemikian rupa sebab nak
bagi service yang terbaik untuk client mereka… kalau betul staff KFC yang tak
puas hati tu tadi bebetul nak perembat customer tu at least kau tunggu la
sampai shift kau habis lepas tu kau buat la apa pun yang kau suka… at least tak
lah memalu kan tempat kau bekerja itu…agak agak tak boleh handle presure korang berenti je la..tak payah pening pening kepala, sampai nak jadi gengster bagai...
Dah berada dekat Dubai ni hampir 4 tahun memang service
restoren restoren kat sini baik yang berkelas 5 bintang atau Fast food …staff staff diorang semua ikut
je apa kata customer..sebabnya? sebab customer yang bayar gaji diorang….itu tak
boleh nak dipertikaikan lagi, it’s a FACT!!!! Customer tak ada , restoren tak
buat duit, bila restoren tak buat duit , majikan tak ada modal nak buat bayaran
gaji kat pekerja, bila ini terjadi pekerja kena buang kerja..siapa yang susah
..? korang juga kan!!!? Memang kekadang kita terbakar je bila ada customer yang extremely
over fussy ..tapi kita nak buat macam mana..? diorang bayar ma!!! Benda ni
sebenarnya hman basic commonsense, to both party kena ada sikap toleransi..baru
benda ni tak terjadi…
Tapi kalau macam yang terjadi kat KFC i-city tu, pada
pendapatan saya yang rendah ini, perkara sedemikian
sepatutnya tak berlaku… kalau stock korang running low at least korang
inform la dulu kat customers yang melambak lambak tengah menunggu tu..at least
diorang dah diberitahu awal awal..so kalau diorang nak marah gak korang ada FACT
untuk counter balik…
KFC pula sepatutnya dah belajar dari kesilapan yang dulu
dulu tu…sepatutnya perkara remeh ni diorang dah boleh tackle dulu dulu lagi…..!!!
bukan dah terahantuk baru nak tergadah (pergh macam tak percaya je saya boleh
berperibahasa)
Dan lagi satu!!! Perkara ini terjadi sebab kekurangan sumber
ayam jadi korang korang yang kat Malaysia tu jangan nak timbulkan isu racisms
disini!!!
No comments:
Post a Comment