Wednesday, February 1, 2012

Dimana dia anak kambing saya...?




Pagi tadi bila saya bangun dari tidur, saya ke dapur breakfast coco crunch, channel MTV menyiarkan lagu terbaru dari Britney Spears di pekarangan ruang tamu..Single terbaru “Hold it against me”. Macam mana saya tahu itu Britney spears? Sebab budak rumah saya terkinja kinja berlari lari anak dari kamar nya ke pekarangan ruang tamu sambil menjerit jerit nama penyanyi pujaan nya itu. Sambil saya mengunyah coco crunch yang telah saya rendam kan bersama susu rendah lemak, saya cuba menumpukan sepenuh perhatian untuk membaca berita harian on line namun cecuping telinga ini masih rancak menangkap bunyi beat musik dari si Britney ni tadi sudah nya saya tinggal kan coco crunchsaya, saya tutup komputer riba saya dan menuju ke ruangan tamu untuk melihat sendiri apakah yangbest sangat lagu terbaru dari perempuan Amerika ini.

Musik video yang menguna khidmat bantuan CGI dan juga menguna kan kepakaran penari penari yang hanya mengenakan cawat dan anak baju pada permulaan klip dan kemudian mereka terkinja kinja sambil cuba menyarung kan seluar dan baju separuh tertutup, haruskah saya kagum? Saya tidak melihat bagaimana atau dimanakah terletak nya nilai nilai seni itu pada video klip ini mahu pun dari segi susunan melodi musik dan juga seni kata nya.

Saya melangkah balik ke ruangan dapur bagi menerus kan “perjuangan yang belum selesai” selepas semangkuk sederhana coco crunch saya habis kan dan sebuah artikel bertajuk “ nenek dikena kan hukuman gantung” dari Berita harian on line saya beralih pula ke sesawang youtube kali ini saya mahu melihat , mendengar musik yang kena pada cita rasa halwa telinga saya, jari jemari rancak menekan papan kekunci pada komputer riba menaip di enjin carian “Hottie and the blowfish” kemudian saya klik pula pada tajuk yang tertera “Hootie & the Blowfish perform Let Her Cry on David Letterman 1995” kemudian saya befikir bagaimana sebuah musik dari era ini boleh mengalami transaksi yang agak drastik kepada musik yang boleh saya ketegori “ntah-apa-hapa-ntah” mana pergi nya lagu lagu dari kugiran kugiran seperti Carpenters, ABBA, Sex Pistol, Pearl jam, Bon Jovi, Metallica, Prince U2, Beatles, TLC, Boys II Men, Eternal,dan musik musik seangkatannya?apa pula terjadi kepada lagu daripada penyanyi seperti Tina Turner, Cindy Lauper, Sinead O’ Connor, Brian Mcknight,Michael Jackson, Luther Vendeross, Aretha Franklin, Eva Cassidy. M.C Hammer dan yang lain lain adakah radio dan TV sudah mengangkat bendera putih bagi memberi laluan kepada genre musik sepertiBritney ?

Jika ini adalah benar adakah saya sendiri perlu menukar selera dan memaksa telinga ini mendengar musik musik seperti Britney pada masa akan datang? Atau saya hanya perlu mendengar legasi musik yang ditinggal kan oleh penyanyi penyanyi kegemaran melalui youtube sahaja tanpa perlu menghirau kan musik musik semasa?

Mungkin ada 2-3 genre musik pada masa kini yang kena dengan cita rasa saya..namun iyanya tidak akan pernah standing dengan era – era 60an, 70an, 80 an dan juga 90an ... Mungkin juga faktor usia telah mematang kan halwa pendengaran saya ? bagaimana pula agaknya genre musik dalam 10 tahun mendatang? Hmmmmmmm...........

No comments: