Thursday, February 16, 2012

"The Grey" yang kelabu ceritanya


Hari tu pergi tengok wayang dengan burung kakak tua…kita orang nengok citer “The Grey”  bajet citer tu best giler la kan, sebab si Liam Neeson berlakon..lepas tu kat dalam trailer pun tengok ada scene gaduh gaduh dengan serigala bagai .. itu yang teruja untuk menonton citer tu berbanding citer “Chronicle” ..dan lagi satu sebab saya pilih citer “The Grey’ ni sebab dia ada show kul 9:15 jadi sempat la untuk saya meng-tough-kan bodi  kat gym sebelum menonton cerita yang endingnya kalau budak budak yang major dalam film akan kata “ itu adalah abstrak…korang kena menjiwai nya baru korang boleh faham…” dan orang orang kebanyakkan macam saya pula akan mengatakan “what the F**K!!!!”

Citer dia lebih kurang cam  gini la…sekumpulan pekerja (entah saya pun tak faham sebenarnya diorang ni kerja apa kat gunung tu) yang bekerja kat gunung (gunung mana pun saya tak tahu) gunung tu sejuk giler, lepas tu digambarkan yang ada banyak serigala juga disitu..si Liam Neeson ni kerja dia bunuh serigala serigala yang suka menganggu orang buat kerja…dia ada sniper dengan dia…dia nampak serigala dia tembak!! Lepas tu kalau tak silap saya, kumpulan pekerja ni sekali dengan si Liam Neeson nak balik rumah diorang unutk bercuti..so kena naik kapal terbang…pendek kan cerita…kapal terbang diorang naik tu terhempas dan macam biasa la Hollywood , adalah beberapa orang yang survived… ha!! Start dari sini la dimana surviver ni memulakan perjalanan untuk mencari bantuan..dan seperti biasa citer citer macam ni handphone 24 jam asyik tak ada line je kan..kalau ada line dah lama diaorang call untuk bantuan dan cerita pun HABIS!!!



Masa journey ni start sorang sorang mati kena makan dengan serigala ni…dalam pada yang sama si Liam Neeson ni juga mempunyai masalah diri sendiri atas kematian isteri dia …balik balik flash back dia dengan wife dia, dimana saya tak dapat nak konek kan lansung dengan jalan citer ni….so  bila sorang sorang dah mati kena bunuh dengan serigala jadi tinggal sorang je yang hidup..cuba teka siapa? Ya betul dia adalah abang Liam Neeson itu…..last scene ni lah yang saya cikidut kat dalam youtube 5 – 6 kali sebab scene ini adalah dimana abang Liam Nelson Berentap dengan serigala Alpha (Ketua) …sebelum dia nak lawan tu dia buat la preparation bagai..walau pun serigala tu ada kat depan dia…saya rasa serigala tu pun nak lawan cara adil kot, jadi dia bagi peluang kat Liam Neeson ni mempersiapkan dirinya…dengan pisau …botol kaca dah ada kat tangan bila Liam Neeson Nak attack Serigala tu…screen terus blank….lepas tu ada tulisan Arabic kat bawah tu yang saya faham sangat bila citer dah habis ayat Arabic tu lah yang akan keluar dibawah screen!!!  Jadi tidakkah “What the F**k” cerita “The Grey” ini!!!?

Moral disini; cerita yang tiada kene mengena dengan serigala jadian adalah tidak menakut kan langsung!!

No comments: