Sunday, April 29, 2012

Pasca BERSIH 3.0


Selesai sudah edisi bersih 3.0 yang berlangsung semalam, dan macam biasa akhbar akhbar mainstream kat Malaysia akan melapor berita yang hanya dilihat dari kaca mata “hitam” sahaja..namun tidak akhbar di Dubai dan juga rangkaian Al-Jazeera.. untuk maklumat korang kat Malaysia , masa saya tengah tengok berita di Al-Jazeera reporter tu buat lintas langsung dengan hanya mengunakan aplikasi SKYPE melalui iPad beliau, mana pergi kamera?  Abang Polis sudah ambik la encik…motif abang polis ambil kamera abang wartawan tu, tidak la dapat dipastikan..korang tanyalah kat abang polis tu? Nanti jawapan dia kasi mesti berbunyi “ wartawan tersubut bertidak ganas sebab itu kami merampas kamera nya”



Media media mainstream Malaysia melaporkan hanya 10 ribu je yang hadir…wartawan wartawan berkelas dunia CCN, BBC, Al-Jazeera sebut 80, 000 hingga 100, 000 ribu umat manusia yang hadir untuk BERSIH 3.0  dan diketegorikan protes yang paling besar di Asia Tenggara.

Media media mainstream kata protestor bertindak ganas, ada gambar diorang terbalikan kereta , ada gambar diorang pukul abang polis…tapi gambar yang sama je…….media media bebas pula tunjuk protestor kena pukul kena belasah gambar yang berlainan dan dari sumber yang berlainan sampai darah darah dah jatuh kena pinjak pijak lagi, abang abang polis tersenyum riang sambil kaki kat perot orang orang awam..



Media Mainstream kata DBKL dah offer tempat tempat yang bersesuai macam , Stadium Merdeka, Komplek sukan Bukit Jalil……………cuma seminggu sebelum berlangsungnya BERSIH 3.0 , macam biasa la kan..dulu masa nak buat BERSIH 2.0 kat stadium merdeka pun kes yang sama juga diorang tak kasi diorang kata akan menyusah masyarakat, la ni BERSIH 3.0 nak pakai Dataran Merdeka dan dan boleh pula suggest pakai venue lain walhal dah inform kat diorang sebulan sebelum lagi..esok esok kalau BERSIH 4.0 nak buat kat Bukit Jalil diorang akan suruh tukar Vanue lagi suruh buat kat Dataran Merdeka pula …



Beruk Beruk Government kata , kenapa la nak buat demo demo bagai? buat la melalui saluran yang betul…ni  SAYA nak tanya; sila nyatakan bagaimana saluran yang betul boleh dibuat kalau semua saluranya ada KORUP!!!  Tengok TV3, UTUSAN  dan Encik Encik POLIS pun kita dah tahu..bak kata MELAYU moden sekilas babi kat hutan dah ku tahu jantan betina nya…

Nak tanya lagi, apa susah nak bagi kelulusan diorang ni berarak secara AMAN kat Datran Merdeka tanpa ada provokasi dari pihat berkuasa? Ada akal fikir sendiri jangan asyik nak ikut orang lain je..BODOH jadinya!!!


No comments: