Wednesday, April 13, 2011

Mereka Sungguh Angkuh...

Minggu lepas, disebabkan mesin pengering saya masih belum dibaik pulih saya mengambil keputusan untuk pergi ke Oasis Village untuk mengering kan pakaian saya yang baru lepas dicuci. Sementara menunggu pakaian yang berada di dalam perut mesin pengering saya pun melangkah ke kedai gunting rambut berhampiran..hampir 45 minit semua nya selesai, rambut baru, baju kering.

Saya tidak mengambil teksi seperti biasa kerana tiada apa yang perlu saya kejar kan, jadi saya lebih selesa untuk mengambil metro untuk pulang tambahan waktu waktu sebegini kurang manusia manusia dari negara Pakistan mahu pun India yang menaiki metro jadi saya tidak perlu risau mengenai bau bauan yang kurang enak.
Setelah metro berhenti di stesyen Mall of Emirates saya pun melangkah keluar dari perut gerabak..menuju ke tetangga bergerak sambil mengendong beg berjenama Fred Perry yang penuh dengan pakaian saya yang wangi .

Setelah selesai saya mendaftar keluar melalui mesin keluar/masuk automatik , saya ditahan oleh seorang lelaki yang mengenakan baju seragam berwarna hijau dan diarah kan untuk mengikut salah seorang rakan sejawat beliau kesatu pintu yang saya sendiri tidak tahu bilik apakah itu. Si polis ini tadi menanyakan apa yang saya ada dalam beg Fred Perry itu? Saya menyoal nya kembali apa yang membuat beliau begitu tertarik untuk mengetahui apa yang ada di dalam beg saya itu. Tanpa menjawab persoalan saya..beliau mengarah kan saya untuk membuka beg tersebut sambil meminta kad pengenalan diri. Setelah melihat yang saya ini datang dari Malaysia dan seorang Muslim terus layanan istimewa diberi kan beliau mungkin beragapan yang saya ini tadi seorang yang datang dari Filipina, jika iya saya dari Filipina, mengapa?..disini dapat saya lihat bagaimana layanan yang diberikan terhadap kita sebagai orang yang datang dari Asia terutama nya mereka yang datang dari Filipina.

Setelah mengalami kejadian seumpama tadi saya terfikir mengenai mereka mereka yang datang dari Filipina, India, Bagladesh, Sri Lanka dan juga Pakistan..mereka dibayar dengan jumlah uang yang cukup rendah dan dilayan seperti hamba dan mereka masih lagi setia untuk menetap di negara padang pasir ini yang rata rata penduduk tempatan nya sering berkelakuan angkuh, sombong dan sesetengah nya mengamal kan sikap perkauman.

Sejurus senario yang saya alami tadi saya tanpa segan silu nya terus membuat aduan mengenai kejadian yang menimpa saya tadi.

1. Cara mereka menahan saya tidak mengikut standard
2. Tidak memberi pengenalan diri
3. Tempat penahan yang tidak teratur
4. Tiada mereka yang berjawatan lebih tinggi bersama mereka sewaktu penahanan saya.
5. Dan mereka memaksa saya untuk membuka bagasi pakaian saya walaupun saya bekeras tidak mahu membuka nya

Saya juga mengemukakan soalan dalam borang aduan tersebut, adakah penahan saya dibuat atas gara gara saya beseluar jeans yang koyak rabak dan hanya mengena kan t-shirt dan kelihatan seperti seseorang yang datang dari Filipina? Kerana sepanjang saya berulang alik dari stesyen Emirates tower-Mall of Emirates atau sebalik nya dengan mengena kan three-piece-suit untuk pergi ke kerja tiada sesiapa yang menahan saya sewaktu itu.

No comments: